Tavusbaba Camii
4.5/5
★
based on 8 reviews
Contact Tavusbaba Camii
Address : | Tavusbaba Sk. 1a, 42140 Meram/Konya, Turkey |
Categories : |
Mosque
,
|
City : | Meram/Konya |
N
|
Nurşen Baş on Google
★ ★ ★ ★ ★ Müthiş bir yer
Great place
|
B
|
Beycan Erkan Eren on Google
★ ★ ★ ★ ★ Iyi
Good
|
a
|
abdullah ak on Google
★ ★ ★ ★ ★ nadide eserlerden huzur mekanı
tranquility
|
E
|
Efe Kibaroğlu on Google
★ ★ ★ ★ ★ ??
|
A
|
Ayse A. on Google
★ ★ ★ ★ ★ Bayramın ikinci günü gözlüğümü unuttuğum yer
I forgot my glasses on the second day
|
H
|
Halil on Google
★ ★ ★ ★ ★ Tavus baba türbesi
Peafowl father tomb
|
T
|
TEOMAN TEOMAN on Google
★ ★ ★ ★ ★ Ahşap sanatının bir nadide eseri ağaç kokulu enfes bir yapıt. Meram’da “Tavus Baba” diye bilinen gizemli bir türbe ...Üzerindeki mermer kitabede Tavus Mehmet El-hindiyazar. İçinde yatanın kadın mı, erkek mi olduğu asırlardan beri tartışılan bu türbe hakkında çeşitli görüşler ileri sürülmüş, yazılar yazılmıştır.1982’de tescil edilen yapı, Karamanoğlu II. Mehmed (1402-1424) dönemine ait. Hacı Hasbeyoğlu Mehmed’in adını taşıyor. Hatıpoğlu Camii ve “Tavusbaba Camii” olarak da adlandırılıyor.
Sanat tarihçisi Dr. Hasan Özönder, kitabesiyle ilgili olarak şu bilgileri veriyor: “Kitabesi kuzeyde yeralan ana kapısının üzerinde, altında celi hat ile “Ah el-mevt” ibaresinin yer aldığı rumîlerle süslü zemindeki Arapça metnin etrafını çevreleyen kuşakta Türkçe şu cümleler okunuyor:
“Dileriz bende gelenden hayrile/ Gele bende gönlüni şâd eliye/ Her ki ister ise bünyâd eyliye/ Hacı Hasbey-oğlu yâd eyliye”.
Ferah ve geniş mescid, kesme taşlarla yapılmış, diktörtgen planlı. Üzerini örten düz damı, sekiz adet ahşap direk yüklenmiş. İçerisindeki iki sıra sütunla üç sahra ayrılmış. Mihrap nişi dışa taşkın. Sade bir mihrap ve minberi var. Son cemaat mahalli kuzeyde; örtüsü altı ahşap sütuna dayandırılmış.
Tavus Baba
Hatamu Dede
Tavus Baba kimdir? Bir şeyh midir, yoksa bir kadın ermiş midir? Hâlâ bilinmemektedir. İbrahim Hakkı Konyalı:
“Hatamu Dede Zaviyesi Meram’dadır. Bugün bunun yerini bilemiyoruz. Biz bu zaviyenin bugün TAVUS BABA TÜRBESİ adını alan türbe ittisalinde (bitişiğinde) olduğunu tahmin ediyoruz. Tavus Baba bu zaviyenin şeyhlerinden birinin adı olması çok muhtemeldir. Türbenin içi tuğla, dışı taşla yapılmıştır. Üstü Manastır tonozu denilen şekilde örtülmüştür. Sağına yalnız bir pencere açılmıştır. İçinde âdi harçla sıvanmış bir lahit vardır.” der ve burada yatan zatla ilgili herhangi bir isim vermez.
Mesut Koman Bey’le, Mehmet Önder merhum, burada yatan zatın adının Şeyh Tavus Mehmet olduğu görüşündedir.
İncelemelerden çıkan diğer bir sonuç da şudur:
Tavus Baba’nın asıl adı Mehmet, memleketi Hindistan’dır. Anadolu Selçuklu sultanlarından Rükneddin Süleyman ve Alâeddin Keykubat dönemlerinde yaşamıştır. O dönemin meşayihindendir. Selçuklu sultanlarının kültür adamları ile tasavvuf erbabına gösterdikleri hürmetten dolayı Konya’ya gelip yerleşmiştir. Doğum ve vefat tarihleri bilinmemektedir. (M. Ferit Uğur, Konya)
Tavus Baba ile ilgili mekıbelerden birisi şöyledir:
Tavus Baba Türbesi
Tavus Baba Türbesi
“Hazreti Mevlâna döneminde, uzak diyarlardan Hazreti Mevlâna’yı görmeye, onun sohbetinde bulunmaya pek çok insan gelir. İşte bunlardan birisi de, bir hanım âşıktır. Gelip bugün türbesinin bulunduğu yerde bir kulübeye yerleşir. Kulübeden, rebab sesleri gelir. Hazreti Mevlâna sıcak yaz gecelerini, Meram’ın bülbül sesleriyle dolu muhtelif semtlerinde geçirir. Yine böyle bir gece, Meram Tepesi eteklerinde, sohbet ve zikir meclisi açılır, fakat o gece kulübeden, her gece etrafa yayılan rebab sesi duyulmaz.
Sabah olup da meclis dağılınca, Hazreti Mevlâna:
‘- Gidin, kulübeye bakın bakalım’ buyurur
Bir kaç mürit kapısı açık kulübeden içeri girince, köşede bir yığın tavus tüyünden başka bir şey bulamazlar. O güne kadar onun kim olduğu bilinmediği gibi, ondan sonra da bilinmez. Hazreti Mevlâna kulübenin bulunduğu yere bir türbe yapılmasını emreder.”
Karamanoğlu II. Mehmet Bey zamanında türbenin doğusuna, büyük bir mescitle, onun da doğu bitişiğine kesme taşlardan bir Darü’l-Hufaz inşa edilir. Bunlar hâlen ayaktadır. Yalnız adı geçen zaviyeden eser kalmamıştır.
Gordelevski’ye göre Tavus, bir kadındır. Vefatından sonra Bektaşi cemaati ona Tavus Baba adını takmıştır. Mevlevîler’in kuvvet kazanması ile Bektaşi’ler buradan çekilmişlerdir. Bir zamanlar Meram’da ve Konya çevresinde Bektaşi ve Ahilerin arazileri vardır.
Zamanla harap olan türbe, 1905 yılında Postnişin Abdülvahid Çelebi, 1958 yılında da Konyalı bir hayır sahibi tarafından onarıldı.
Burada yatan kim olursa olsun, önemli olan onun asırlardan beri halk arasında bir veli olarak anılmasıdır.
A rare piece of wood art is an exquisite work with a scent of wood. A mysterious mausoleum known as "Peacock Baba" in Meram ... Tavus Mehmet El-hindiyazar is in the marble inscription on it. Various opinions have been put forward and articles have been written about this tomb, which has been discussed for centuries whether it is a woman or a man, and the building registered in 1982, Karamanoğlu II. It belongs to the period of Mehmed (1402-1424). It bears the name of Hacı Hasbeyoğlu Mehmed. It is also known as Hatıpoğlu Mosque and "Tavusbaba Mosque".
Art historian Dr. Hasan Özönder gives the following information about his inscription: “The following sentences in Turkish are read in the belt that surrounds the Arabic text on the ground decorated with rumi and the inscription“ Ah el-mawt ”, below the main gate of which is located in the north:
"We wish what came in me for good / Come to me as well as the heart of eliyeh / If you want it, it is tajad eyli / Hacı Hasbey-oglu yad eyliye".
The spacious and wide mosque is made of cut stones and has a rectangular plan. The flat roof that covers it is loaded with eight wooden posts. It is divided into three fields by two rows of columns inside. The mihrab niche overflows. It has a plain mihrab and pulpit. The last congregation area is in the north; Its cover is based on wooden columns.
Peacock Father
Grandpa
Who is Peacock Father? Is she a sheikh or a woman saint? It is still unknown. İbrahim Hakkı Konyalı:
"Hatamu Dede Zaviyesi is in Meram. Today we do not know where it is. We guess that this lodge is located in (adjacent to) the shrine which is today named TAVUS BABA TOMB. It is very likely that Peacock Baba is the name of one of the sheikhs of this lodge. The interior of the tomb is made of brick and the exterior is made of stone. It is covered in what is called the Monastery vault. Only one window was opened to its right. Inside there is a sarcophagus plastered with plain mortar. " and does not give any name about the person lying here.
Mesut Koman Bey and Mehmet Önder are of the opinion that the name of the deceased person lying here is Sheikh Tavus Mehmet.
Another conclusion from the reviews is this:
The real name of Peacock Baba is Mehmet, his homeland is India. He lived during the reigns of Rükneddin Süleyman and Aâeddin Keykubat, the sultans of Anatolian Seljuks. It is from the oak of that period. He came to Konya and settled in Konya because of the respect shown by the Seljuk sultans to the people of culture and Sufism. Birth and death dates are unknown. (M. Ferit Uğur, Konya)
One of the stories about Peacock Baba is as follows:
Peacock Baba Tomb
Peacock Baba Tomb
“During the time of Hazrat Mevlana, many people came to see Hazrat Mevlana from distant lands and to talk to him. Here is one of them, a lady is in love. He came and settled in a hut where his tomb is today. Rebab sounds come from the hut. Hazreti Mevlana spends hot summer nights in various districts of Meram full of nightingale sounds. Again, on such a night, on the skirts of Meram Hill, a meeting of conversation and dhikr opens, but that night, the rebab sound from the hut is not heard every night.
When the council dissolved in the morning, Hazrat Mevlana said:
'- Go, look at the hut, let's see.'
When a few disciples walk through the open hut, they find nothing but a pile of peacock feathers in the corner. Who he was until then was not known, nor is he known after that. Hazrat Mevlana orders that a shrine be built on the place where the hut is located. "
Karamanoğlu II. During the time of Mehmet Bey, a large mosque was built to the east of the tomb, and a Darü'l-Hufaz of cut stones was built next to it. These are still standing. However, there is no trace left from the mentioned lodge.
According to Gordelevski, Peacock is a woman. After his death, the Bektashi community named him Tavus Baba. With the strengthening of the Mevlevi dervishes, the Bektashi left here. Once upon a time there were lands of Bektashi and Ahis in Meram and around Konya.
The tomb, which was destroyed over time, was repaired by Postnishin Abdülvahid Çelebi in 1905 and a benefactor from Konya in 1958.
Whoever lies here, the important thing is that he has been known as a parent among the people for centuries.
|
Y
|
Yasar Boztepe on Google
★ ★ ★ ★ ★ Hatıpoğlu Tavusbaba Camii'nin ahşap tavanı taş bloklar üzerinde taşyıcı 9 ve yardımcı 6 ağaç direk üzerinde bulunmaktadır. Duvarları taştan yapılmıştır. Bitişiğinde Hasbey Mescidi ve batı tarafında Şeyh Tavus Mehmet el Hindi (Tavusbaba) türbesi bulunmaktadır.
The wooden ceiling of Hatıpoğlu Tavusbaba Mosque is located on the stone blocks and on the supporting stone 9 and the auxiliary tree 6. The walls are made of stone. There is the Hasbey Masjid next to it and on the west side the mausoleum of Sheikh Tavus Mehmet el Hindi (Tavusbaba).
|
Write some of your reviews for the company Tavusbaba Camii
Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information
Recommend a place for you