Sultan Alaeddin camii
4.7/5
★
based on 7 reviews
Contact Sultan Alaeddin camii
Address : | 06950 Şereflikoçhisar/Ankara, Turkey |
Categories : |
Mosque
,
|
City : | Şereflikoçhisar/Ankara |
B
|
Bekir Ugurlu on Google
★ ★ ★ ★ ★ |
u
|
umut can on Google
★ ★ ★ ★ ★ Şereflikoçhisar da en çok gezilen camiden biri.herkese tavsiye ederim.
Şereflikoçhisar is one of the most visited mosques.
|
m
|
murathan demirkan on Google
★ ★ ★ ★ ★ Muhteşem bir eser yalnız restorede taş kesim yapıya alçı çekmek hangi akla mantığa sigar
A magnificent work is only to draw plaster on the stone-cut structure in the resto, which makes sense
|
Y
|
Yıldırım Ozsevgec on Google
★ ★ ★ ★ ★ Avludaki asırlık ağacın gölgesinde namaz kılıp tarihe yolculuk yapabilirsiniz.
You can pray in the shade of the century-old tree in the courtyard and travel to history.
|
N
|
NUH ÇELİK on Google
★ ★ ★ ★ ★ Tarihi bir cami olması yanısıra çok güzel ve tertemiz bir ibadethane
Besides being a historical mosque, it is a very beautiful and clean place of worship.
|
T
|
Tolga t.d.y on Google
★ ★ ★ ★ ★ Tarihi olarak cok önemli ama etrafının az daha düzene ihtiyacı var
It is historically very important, but its surroundings need a little more order.
|
H
|
Haci Gunduz on Google
★ ★ ★ ★ ★ Sultan Alaaddin Camii
Sarıkaya Mahallesinde bir teras üzerinde bulunan cami, kare planlı ve tek kubbeli bir yapıdır. Caminin beden duvarları, tamamen kesme-yontu taştan yapılmıştır. Kuzey tarafındaki son cemaat yeri, üç kubbelidir. Kuzeybatı köşede, beden duvarından çıkıntı yapan minare kaidesi, yontu taştandır. Caminin mihrap mekanı, kıble yönünde, kare planlı, ana mekandan ileri doğru çıkıntı yapmaktadır. Son cemaat yerinin pandantif geçişli üç kubbesi, iki köşede taş ayak, ortada iki sütun ile taşınmakta, sivri kemerlerle bağlanmaktadır. Sütunların başlıkları gayet sade ve basit olup, gergi demirleri ile birbirlerine bağlanmışlardır. Yan cephelerde üçer, güneyde mihrap çıkıntısının iki yanında ve güney duvarında bunlara karşı birer dikdörtgen pencere bulunur. Son cemaat yeri ile aynı hizada bulunan, ana mekanın beden duvarları, taş bir silme ile biter ve daha üstte, biraz daha içeriden, her cephesi sivri kemerli sekizgen bir kubbe kasnağı yükselir. Onun üstüne, içe doğru daralan payandalı kubbe kasnağı oturur. Bu konik, kasnak kubbe ile birlikte, tamamen kurşunla kaplanmıştır. Dıştan, kemerli payandalarla takviye edilmiş olan kasnak, sekiz pencerelidir.
Minare, kuzeybatı köşede, son cemaat yeri ile birlikte, beden duvarlarından hafif çıkıntı teşkil eden bir kaideye sahiptir. Silindirik gövdeli minarenin şerefe altı, silmelerle genişlemektedir. Şerefe ve petek kısmı da ahşap olup, üstü kurşun kaplı konik bir külahla örtülüdür. Minare kapısı, son cemaat yerine açılmıktadır. Tamamen beyaz sıvalı, son cemaat yerinde, sağ üstteki kemerli bir pencere şeklindeki mükebbire, cami içinden imamın sesini dışarıdaki cemaate duyurmak için yapılmıştır. Son cemaat yerinin iyi yanında, birer dikdörtgen pencere, ortasında taç kapı vardır. Basık kemerli giriş kapısının çevresinde, sivri kemerli geniş bir silme dolaşır. Taç kapının üst kısmında kitabe, kenarlarında geç dönem özelliği taşıyan bazı motifler bulunur. Harim mekanından kubbeye tromplarla geçilir. Tromp kemerleri, beden duvarından çıkıntı yapan payandalara oturmaktadır. Kemerleri, tromplar da kubbeyi taşımaktadırlar. Caminin taştan yapılmış minberi basit süslemelere sahiptir. Güney tarafı eyvan şeklinde girinti yapan mihrap mekanının üzeri, beşik tonozla örtülmüştür. Sade görünümlü taş mihrap, taç kapı ile aynı üslupla yapılmıştır. Su basman seviyesine kadar olan temel duvarlarının beden duvarlarından daha eski olması, caminin tarihini, 12'nci yüzyıla kadar indirmektedir. Buradaki devşirme malzemeler arasında, orjinal bir mermer kitabe parçası da bunu göstermektedir.
Yapım tarihi kesin olarak bilinmeyen cami, ilk olarak Selçuklu devrinde yapılmış olmalıdır. Kapısındaki 1869 tarihli kitabe de, muhtemelen caminin yeniden yapım tarihini bildirmektedir.
Sultan Alaaddin Mosque
Located on a terrace in Sarıkaya District, the mosque has a square plan and a single dome. The main walls of the mosque are entirely made of cut-hewn stone. The narthex on the north side has three domes. In the northwest corner, the base of the minaret protruding from the main wall is made of carved stone. The mihrab space of the mosque, in the direction of the qibla, has a square plan and protrudes forward from the main space. The three pendentive domes of the narthex are carried by stone pillars at two corners, two columns in the middle, and are connected by pointed arches. The capitals of the columns are very plain and simple, and they are connected to each other with tension irons. There are three rectangular windows on each side, and one on each side of the mihrab protrusion in the south and on the south wall. The body walls of the main space, which are in line with the narthex, are finished with a stone molding, and an octagonal dome drum with pointed arches on each side rises a little further from the inside. A dome drum with buttresses that narrows inward sits on top of it. This cone, together with the pulley dome, is completely covered with lead. The pulley, which is reinforced externally by arched buttresses, has eight windows.
The minaret, together with the narthex in the northwest corner, has a pedestal that slightly protrudes from the main walls. The bottom of the balcony of the minaret with a cylindrical body is enlarged with moldings. Cheers and honeycomb parts are also wooden and covered with a lead-coated conical cone. The minaret door opens to the last congregation place. The mukebbire in the form of an arched window in the upper right, completely white plastered, was built in the narthex to announce the voice of the imam to the congregation outside. On the good side of the narthex, there is a rectangular window and a crown door in the middle. A wide, pointed arched molding circulates around the low-arched entrance door. There is an inscription on the upper part of the crown door, and some late period motifs on the edges. It is passed from the sanctuary to the dome with squinches. Tromp arches sit on buttresses protruding from the body wall. Its arches and squinches carry the dome. The stone minbar of the mosque has simple decorations. The altar space, which has an indentation in the form of an iwan on the south side, is covered with a barrel vault. The plain-looking stone mihrab was built in the same style as the crown door. The fact that the foundation walls up to the basement level are older than the main walls, dates the mosque back to the 12th century. Among the spolia here, an original piece of marble inscription also shows this.
The exact date of construction is unknown, and the mosque must have been first built during the Seljuk period. The inscription on its door, dated 1869, probably reports the date of the mosque's reconstruction.
|
Write some of your reviews for the company Sultan Alaeddin camii
Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information
Recommend a place for you