Payas Sokullu Mehmet Paşa Külliyesi

4.7/5 based on 8 reviews

Contact Payas Sokullu Mehmet Paşa Külliyesi

Address :

İnönü Cd. No:82, 31900 Dörtyol/Hatay, Turkey

Categories :
City : Dörtyol/Hatay

İnönü Cd. No:82, 31900 Dörtyol/Hatay, Turkey
L
Lezzet & Bilim Kafası on Google

İskenderun dan Adana'ya gidiyorsanız şayet. Pavas 'ta (eski bir Osmanlı sahil kasabası) Külliye, kale ve Cin gözetleme kulesini hep birlikte görebilirsiniz. Bu tarihi yerlerde beni en çok etkileyen yer külliye içindeki caminin şadırvanında olduğu iç avlusuydu. Külliyenin içindeki çarşı dükkanları gezmekten ayrıca keyif alacaksınız. Takıları beğeneceksiniz.
If you are going to Adana from Iskenderun. Pavas's (an old Ottoman seaside town) complex, you can see the castle and watchtower China together. This historic places that impressed me most was the inner courtyard of the mosque complex place the fountain in the field. You will also enjoy visiting the bazaar shops in the complex. You will appreciate jewelry.
G
Gözde Neidik on Google

Tarihi güzel bir yer ?
A beautiful historical place ?
F
Fatma Tuğçe Tek on Google

Temizlik ve bakım sıfır. Mimar Sinan’ın yaptığı bu güzelim tarihimizi böyle görmek içimi sızlattı. Arka bölümleri resmen çöplük gibi ve bu tarihi yapının bazı odalarını kiler gibi kullanmak ne kadar saygısızca…
Zero cleaning and maintenance. It pained me to see our beautiful history made by Mimar Sinan like this. Its rear parts are like garbage and how disrespectful it is to use some rooms of this historical building as a cellar…
İ
İbrahim DERİNSU on Google

Sokollu Mehmet Paşa’nın Balkanlar’dan Hicaz’a kadar uzanan hayır yapılarının birçoğu, Osmanlı topraklarının ana güzergâhları üzerinde, yolcular, tüccarlar ve hacılara hizmet veriyordu. Sokollu’nun evrensel vizyonunu yansıtan külliyeler Macaristan’dan Mekke ve Medine’ye uzanan anayollar boyunca diziliyordu. Mimar Sinan’ın bu yollar üzerinde Sokollu için tasarladığı en önemli menzil külliyelerinden biri Payas’taki külliyedir. Sokollu’nun hayır yapıları, Osmanlı coğrafyasında kendi hayatı ve kariyeri ile ilişkili anıların kalıcı damgasını oluşturmuştur. Zengin vakıflarla desteklenen bu anıtlar toplumsal-dinsel kurumları, kentsel ve tarımsal kalkınmayı, ticareti ve seyahati teşvik etmiştir. Trakya ve Bosna’da yaptırdığı köprüler gibi, merkezi geçit noktalarında yer alan vakıf anıtları, Sokollu’nun Osmanlı coğrafyasının dört bir yanında iletişim ve bağlantılarına verdiği önemi yansıtır. Sinan’ın Sokollu için tasarladığı yapılarda, İstanbul’un önceliği Sokollu ve karısının burada yaptırdıkları prestij anıtlarından belli olsa da Payas’ta yaptırılan Sokollu Külliyesi Anadolu’da bir kenti canlandırma konusuna verilen değerin örneğini oluşturmaktadır. Anadolu ve Suriye’nin kavşak noktasında iki dağ geçidi (Adana’nın kuzeyindeki Gülek Geçidi ile İskenderun yakınındaki Belen -Bakras- Geçidi) arasında yer alan Payas’ın yakınındaki Bakras’ta (Belen) Mimar Sinan, Sultan Süleyman için küçük bir menzil külliyesi yapmıştı. Dolayısıyla bu menzil külliyesinden sonra aynı yol üzerinde yer alan Sokollu’nun Payas ve Halep’teki büyük kervansarayların yapılması tesadüf değildir. Mimar Sinan’a ait olan bazı yazılı eserlerde yer alıp bazısında yer almaması, Payas Külliyesi tasarımının şüphesiz Sinan tarafından yapıldığının fakat inşaat süreci ile ilgili görece sıkı bağlantı içinde olmadığına işaret eder. Aksiyel yerleşimi ve dua kubbesiyle, mimarbaşının Sokollu için tasarladığı Lüleburgaz ve Havsa külliyelerinin yenilikçi planlarının bir varyantı olan Payas’taki külliyenin yapımı, büyük ihtimalle veziriazamın Halep’teki inşaatlarında istihdam edilen yerel ustalar tarafından gerçekleştirilmişti. Payas Külliyesi, Sokollu’nun askeri ve ticari işlevleri birleştiren bir limanla birlikte, hacılarla tüccarlar için güvenli bir menzil yaratmaya yönelik bir çabanın sonucuydu. Külliye, 1567’de Kıbrıs seferi öncesinde, masrafları devlet hazinesinden karşılanarak yapılan ve Haçlı kalesinin karşısında yer alan bir konumda yapılması için tasarlamıştı. Gemi inşası için yeni bir tersane ile ihya edilen Payas Limanı, Kıbrıs seferi sırasında önemli bir rol oynayacaktı. Kıbrıs’ın 1570-71’de fethinden sonra Payas’ın askeri işlevlerine, Sokollu’nun yaptırdığı ticari yapıların vakfedildiği bir şehir olan Halep’in ticari limana dönüşmesi de eklenecekti. Sokullu’ya ait bir mülk olan iskelenin gümrük gelirlerinin vakfedildiği külliyenin etrafından gelişen Payas kenti, 1590’larda yaratılan komşu İskenderun limanının gölgesinde kalmasından sonra bile, canlı bir ticaret limanı olarak varlığını sürdürmüştür. Düz bir araziye yayılan çapraz eksenli yerleşim sistemiyle Payas’taki menzil külliyesi, Lüleburgaz’daki ve Havsa’daki benzerlerini anımsatır. Tarihi Hac yolu, kuzey-güney yönündeki kıble ekseni boyunca külliyenin arastasından geçerek, dört pandantif üzerinde yükselen dua kubbesinin altında doğu-batı ekseniyle kesişir. Külliye, omurga görevi gören, çapraz tonozlu arastanın doğu ve batı taraflarına bitişiktir. İki ucundaki kuzey güney kapılarının yanında duvar çeşmeleri olan arastanın doğusunda uzanan, yolculara yönelik hizmet bloku imaret, kervansaray ve tabhaneleri kapsar. Kale ile imaret blokunun giriş kapıları arasından geçen doğu-batı ekseninin ikiye böldüğü külliyenin batı tarafında yer alan yapılar şunlardır: Bir şadırvan avlusu etrafında cami ve U biçimli zaviye; sıbyan mektebi ile yanındaki ticari hamam.
Many of Sokollu Mehmet Pasha's charitable structures, ranging from the Balkans to the Hejaz, served travelers, merchants and pilgrims on the main routes of the Ottoman lands. Reflecting Sokollu's universal vision, the complexes were lined up along the main roads from Hungary to Mecca and Medina. One of the most important range complexes designed by Mimar Sinan for Sokollu on these roads is the complex in Payas. Sokollu's charity structures formed the permanent stamp of the memories associated with his life and career in the Ottoman geography. These monuments, supported by wealthy foundations, encouraged social and religious institutions, urban and agricultural development, trade and travel. Like the bridges he built in Thrace and Bosnia, foundation monuments located at central crossing points reflect the importance Sokollu gave to communication and connections all over the Ottoman geography. In the buildings designed by Sinan for Sokollu, although the priority of Istanbul is evident from the prestige monuments that Sokollu and his wife built here, the Sokollu Complex built in Payas constitutes an example of the value given to revitalizing a city in Anatolia. In Bakras (Belen) near Payas, located between two mountain passes at the crossroads of Anatolia and Syria (Gülek Pass in the north of Adana and Belen -Bakras-Pass near İskenderun) Mimar Sinan had built a small range complex for Sultan Süleyman. . Therefore, it is not a coincidence that Sokollu's large caravanserais in Payas and Aleppo were built on the same road after this range complex. The fact that it is included in some written works of Mimar Sinan and not included in some of them indicates that the design of the Payas Complex was undoubtedly made by Sinan, but it was not in a relatively tight connection with the construction process. The construction of the complex in Payas, a variant of the innovative plans of the Lüleburgaz and Havsa complexes designed by the architect for Sokollu, with its axial layout and prayer dome, was most likely carried out by the local masters employed in the construction of the grand vizier in Aleppo. The Payas Complex was the result of Sokollu's effort to create a safe range for pilgrims and merchants, with a port combining military and commercial functions. The complex was designed to be built in 1567, before the Cyprus expedition, at a location opposite the Crusader Castle, at the expense of the state treasury. Payas Port, which was revived with a new shipyard for shipbuilding, would play an important role during the Cyprus expedition. After the conquest of Cyprus in 1570-71, the military functions of Payas would be added to the transformation of Aleppo, a city where the commercial structures built by Sokollu, were dedicated to a commercial port. Which is a property belonging to Sokullu The city of Payas, which developed around the complex, where the customs revenues of the pier were dedicated, continued to exist as a lively trade port even after it was overshadowed by the neighboring port of Iskenderun created in the 1590s. With its cross-axis settlement system spreading over a flat land, the range complex in Payas is reminiscent of its counterparts in Lüleburgaz and Havsa. The historical pilgrimage road passes through the complex along the Qibla axis in the north-south direction, and intersects with the east-west axis under the prayer dome rising on four pendentives. The complex is adjacent to the east and west sides of the cross-vaulted arasta, which acts as a backbone. The service block for passengers, extending to the east of the arasta, which has wall fountains next to the north-south gates at both ends, includes the imaret, caravanserais and tabhanes. The buildings on the west side of the complex divided by the east-west axis passing between the entrance doors of the castle and the imaret block are as follows: A mosque and a U-shaped lodge around a fountain courtyard; The primary school and the commercial bath next to it.
B
Baran inşaat otomotiv on Google

Payas ilçesinin tarihinde önemli bir yere sahip.Külliyede Cuma namazını kılma fırsatı yakaladım.Yolu Payas'a düşen herkesin görmesi gereken bir yapı.
It has an important place in the history of Payas district. I had the opportunity to perform the Friday prayer in the complex. It is a structure that should be seen by everyone who goes to Payas.
E
Eser Soyaltın on Google

Tarihi bir ilçe. İpek yoluna giden köprü hala duruyor. Osmanlı döneminde hac yolu olduğu anlaşılıyor. Kale, hamam, bedesten hala duruyor. Sokullu Mehmet Paşanın Külliyesi ve asırlık zeytin ağacı güzel korunmuş. Namık Kemal'in yatmış olduğu zindan aynen duruyor. Salaş balıkcılardaki yemiş olduğumuz balıklar çok lezzetli. Konfor aramayın. Kendinizi tarih ve deniz ambiyansına bırakın ve tadını çıkartın.
It's a historic district. The bridge to the Silk Road is still standing. It seems that it was a pilgrimage route during the Ottoman period. The castle, bathhouse and covered bazaar are still standing. The complex of Sokullu Mehmet Pasha and the century-old olive tree are well preserved. The dungeon where Namık Kemal slept remains exactly. The fish we have eaten at the shabby fishermen are very delicious. Don't look for comfort. Immerse yourself in history and sea ambience and enjoy.
M
Meryem Aksoy on Google

Ecdadımızdan kalan miras.Caminin avlusunda tarihi zeytin ağacı var.Avlu tertemiz.Saatlerce oturup huzuru koklayabilirsiniz.Caminin maneviyatı o kadar yüksek ki...Sanki yapılan dualar oracıkta hemen kabul olacakmış gibi hissediyorsunuz.Kesinlikle görülmesi gereken bir yer.Bu camiye hizmet edenleri Allah Cennetiyle,Cemalullah ile ödüllendirsin ...
Inheritance from our ancestors. There is a historical olive tree in the courtyard of the mosque. The courtyard is clean. You can sit for hours and smell the peace. The spirituality of the mosque is so high... You feel as if your prayers will be accepted right there and there. It is a must see place. May Allah reward him with...
A
Ali Çekiç on Google

"Günümüzde Hatay ilinin Dörtyol ilçesine bağlı bir sahil beldesi olan Payas, Haçlılar döneminde Kudüs’e giden “mukaddes yol” üzerinde menzil yeri olduğundan bir kale yerleşimi haline dönüşmüştür. Memlükler devrinde ağırlıklı biçimde Türkmen boylarının yerleştirildiği Payas, Mercidâbık Savaşı (1516) sonucunda Osmanlılar’ın eline geçmiş, ertesi yıl Ridâniye seferiyle Mısır ve Hicaz’ın da Osmanlı yönetimine girmesinin ardından İstanbul’u Anadolu, Doğu Akdeniz ve Suriye üzerinden Hicaz’a bağlayacak bir yol oluşturulmaya çalışılırken eski kültürlerin güzergâhları bazı düzeltmelerle yeniden biçimlendirilmiştir. “Anadolu sağ yolu, hac yolu, Şâm-ı şerif yolu” adlarıyla tanınan bu yolun Adana-Halep / Şam arasındaki en önemli menzili Payas olarak belirlenmiş, burada yeni bir askerî ve ticarî üs merkezine uygun bir yapılanmaya gidilmiştir. Kapsamlı tutulan külliyenin yanı sıra iki kale, iskele-gümrük, tersane, köprü, değirmenler, hizmet mekânları, dağdan su getirilmesi ve çevre düzenlemesiyle yaklaşık on yıl içerisinde yeni bir şehir kurulmuştur. Kitâbe, vakfiye kaydı ve arşiv malzemelerindeki bilgilerden Payas’ın imarına 1567 yılında başlandığı, çalışmaların 982’de (1574) büyük çapta tamamlandığı, 1580’lerin başında son halini aldığı anlaşılmaktadır. Önemli ölçüde Sokullu Mehmed Paşa’nın kişisel gayretiyle inşa edilen eserlerle birlikte bölgeye konar göçerler yerleştirilmiştir. Yerleşecek halka bir süre çeşitli vergilerden muaf tutulacağı belirtilmiş, karşılığında derbendci olması istenmiştir. Yerleşen hâne sayısı zaman içinde farklılık göstermekle beraber Evliya Çelebi hâne sayısının XVII. yüzyıl ortası için 850, yerleşimin nüfusunu ise 8000 olarak vermektedir. Arşiv bilgileri, mimari ve bezemedeki üslûp özelliklerine bakılarak külliyenin ve diğer yapıların tasarımını Mimar Sinan’ın yaptığı, gönderdiği mimar ve ustaların inşaatı gerçekleştirdiği söylenebilir. Külliye günümüzde şehir merkezinden 1 km. uzaklıkta Karacami mahallesinde, denizden 700 m. içeride düz arazide ve kalenin bitişiğinde yer alır. Oldukça geniş bir alana yayılan külliye arasta, han, tabhâne, imaret, hamam, cami, hankah (medrese), sıbyan mektebi, iki çeşme ve köprüden oluşan kapsamlı bir yapı topluluğudur. Yapı sayısının ve çeşidinin fazlalığı ile tasarımdaki mükemmellik dikkat çekicidir. Arastanın doğusu han, imaret ve tabhânelere, batısı cami, hankah, sıbyan mektebi ve hamama ayrılmıştır. Yapılar arasında işlevsellik açısından tamamlayıcılık söz konusudur. Genelde taş ağırlıklı malzemeyle inşa edilen külliyede yer yer Suriye etkili çift renkli taş kullanımı ve bezemesine rastlanır."
"Today, Payas, a coastal town in the Dörtyol district of Hatay province, turned into a castle settlement since it was a destination on the "holy way" leading to Jerusalem during the Crusaders period. The routes of ancient cultures were reshaped with some corrections, while trying to create a road that would connect Istanbul to the Hejaz via Anatolia, the Eastern Mediterranean and Syria, after Egypt and Hejaz came under Ottoman rule with the Ridaniye expedition the following year. The most important distance between Adana-Aleppo / Damascus of this road, known as "the road of Şam-ı şerif," was determined as Payas, and a new military and commercial base center was restructured here. shipyard, bridge, mills, service places, bringing water from the mountain and burning it with landscaping In about ten years a new city was founded. It is understood from the information in the inscription, endowment record and archive materials that the construction of Payas was started in 1567, the works were completed on a large scale in 982 (1574), and it took its final form in the early 1580s. Nomads were settled in the region together with the works that were built with the personal effort of Sokullu Mehmed Pasha. It was stated that the settlers would be exempted from various taxes for a while, and they were asked to become derbendci in return. Although the number of settled households varies over time, Evliya Çelebi's number of households is XVII. 850 for the middle of the century, and the population of the settlement as 8000. Looking at the archival information, architectural and stylistic features in decoration, it can be said that the design of the complex and other structures was done by Mimar Sinan, and the architects and masters he sent carried out the construction. Today, the complex is 1 km from the city center. away from the Karacami neighborhood, 700 m from the sea. It is located inside on flat land and adjacent to the castle. The complex, which spreads over a very large area, is a comprehensive building complex consisting of arasta, inn, tabhane, soup kitchen, bath, mosque, hankah (madrasah), primary school, two fountains and a bridge. The perfection in the design is remarkable with the abundance of the number and variety of buildings. The east of the arasta is divided into inns, soup kitchens and tabhanes, while the west is divided into a mosque, hankah, primary school and bath. There is complementarity between the structures in terms of functionality. In the complex, which was generally built with stone-weighted materials, the use and decoration of Syrian-influenced double-colored stones can be found from time to time.

Write some of your reviews for the company Payas Sokullu Mehmet Paşa Külliyesi

Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information

Rating *
Your review *

(Minimum 30 characters)

Your name *