Musa Fakih Mosque
4.8/5
★
based on 8 reviews
Contact Musa Fakih Mosque
Address : | Şeyh Şaban-ı Veli Cd. No:77, 37100 Kastamonu Merkez/Kastamonu, Turkey |
Categories : |
Mosque
,
|
City : | Kastamonu Merkez/Kastamonu |
Ş
|
Şadi Taha Süngü on Google
★ ★ ★ ★ ★ Kastamonu’da yaşayan Musa Fakih isimli bir kişi tarafından 1748 yılında yapılmıştır. Camii şimdilerde tadilatta. Bu beni oldukça mutlu etti. Tarihi forma zarar vermeden oldukça dikkatli yapilan bu tarz tadilatlar şu sıralar Kastamonu'yu yavaş yavaş kuşatıyor. Umarım tadilat yapılmayan bir eser bile kalmayana dek devam eder.
It was built in 1748 by a person named Musa Fakih who lived in Kastamonu. The mosque is currently under renovation. That made me quite happy. This type of renovations, which have been done very carefully without damaging the historical form, are now slowly surrounding Kastamonu. I hope it will go on until there isn't even a piece of work left unmodified.
|
Ç
|
Çağrı Su on Google
★ ★ ★ ★ ★ Kitabesi olmadığından yapılış tarihi kesin olarak bilinmemekle beraber, caminin banisi olan Musa Fakih’in Candaroğulları Beyliği döneminde Kemalettin İsmail Bey dönemi uleması arasında bulunduğu tarihi kayıtlardan anlaşılmaktadır. Buna göre cami en geç 1460 tarihi itibarıyla yapılmış bulunmaktadır.
Süveleri kesme taş olan kapının üzerinde bütün taştan çıkarılmış kavisli bir kemer bulunmaktadır. Ahşap olan kapı oyma tekniği ile yapılmıştır. Tavanın mahfeler üzerindeki kısmı ağaç süsleme örneklerine sahiptir. Kalem işleriyle bezenmiş olan tavan göbeği nefistir. Mihrap alçı ve geometrik motiflerle süslüdür.
Caminin diğer güzellikleri yanında minberi, ahşap süsleme sanatının nadide bir örneğidir. Nebati motiflerle süslü ve sedef kakmalı bu nefis kapının 1211 Hicri yılında Sucuzâde Mehmet Usta tarafındanyapıldığı sol kapı pervazının üst kısmındaki yazıdan anlaşılmaktadır.
Zihnizâdeler denilen bir aile tarafından caminin imamet ve bakım – onarım hizmetleri 1950 yılına kadar sürdürülmüştür. Bu yüzden halk arasında cami Zihnizâde Camii olarak da bilinmektedir.
Although the date of its construction is not known precisely because it does not have an epigraph, it is understood from the historical records that Musa Fakih, who was the founder of the mosque, was among the scholars of the period of Candaroğulları Principality, Kemalettin İsmail Bey. Accordingly, the mosque was built as of 1460 at the latest.
There is a curved arch made of whole stone on the door, whose jugs are cut stone. The wooden door was made with carving technique. The part of the ceiling above the cellars has examples of tree decoration. The ceiling core decorated with pencil work is exquisite. The mihrab is decorated with plaster and geometric motifs.
Besides other beauties of the mosque, its pulpit is a rare example of wooden decoration art. It is understood from the inscription on the upper part of the left door sill that this exquisite door decorated with vegetable motifs and inlaid with mother-of-pearl was made by Sucuzâde Mehmet Usta in 1211 Hijri year.
The mosque's imamation and maintenance - repair services were carried out by a family called Zihnizâdeler until 1950. Therefore, the mosque is also known as Zihnizâde Mosque among the people.
|
f
|
fatih k on Google
★ ★ ★ ★ ★ Manevi atmosferi olan güzel ahşap tarihi bir cami
A beautiful wooden historical mosque with spiritual atmosphere
|
Ü
|
Ümit Bıyıklı on Google
★ ★ ★ ★ ★ Kastamonu: Nasıl anlatılır bilmemki. Her adım tarih, her adım farklı hayatların yaşandığı mükemmel konaklar ve dahası. Sanırım her gören göz farklı anlatacaktı. Kastamonu bir kültür ve tarih mirası. Yaşayan bir şehir. Bu tarihi camide sadece onlardan birtanesi. Gitmek ve o havayı, o atmosferi hissetmek gerek diyorum.
Kastamonu: I don't know how to explain. Every step is history, every step is perfect mansions where different lives are lived and more. I guess every eye would tell it differently. Kastamonu is a cultural and historical heritage. It's a living city. Only one of them in this historical mosque. I say you need to go and feel that air, that atmosphere.
|
T
|
TEOMAN TEOMAN on Google
★ ★ ★ ★ ★ Musa Fakih , unvanından da anlaşılacağı gibi bir fıkıh alimidir ve Candaroğlulları dönemi ulemasındandır. Kabrinin bulunduğu Musa Fakih camii yerinde bulunan zaviyesinde ; Tekke Şeyhi olup bir hayli şöhrete sahip bulunduğu adına vakfedilen arazilerin çokluğundan anlaşılmaktadır.
II. Bayezid Dönemi Vakıf Tahrir Defterinde kendisinden, İftiharul fukaha (Fıkıh alimlerinin seçkini) diye bahsedilen Muslihiddin Musa Fakih’e, Hüseyin Bey isimli bir hayırsahibi, Araç İlçesi Tavşanlı Köyü’nde arazi vakfetmiş, Candaroğlu İsmail Bey de vakfiyeyi yenilemiştir.
Musa Fakih’in Türbesi Gümüşlüce caddesi üzerindeki Musa Fakih camii haziresindedir.İhata duvarı ile çevrili olan hazîrede 12-13 kadar mezar bulunduğu işaretlerden anlaşılmaktadır. 1900’lü yılların başında burada mîmarî anlamda bir türbenin bulunduğu o zamana ait şehir haritasından; üzeri kabartma motifli lahitlerin var olduğu da bazı kalıntılardan anlaşılmaktadır.
Kıble tarafındaki köşede bulunan ve sadece baş şahidesinin kavuk kısmı kalmış olan mezarın, camiin banisi Musa Fakih’e ait olduğu biliniyor. Sağlam durumda olan tek mezar, “Sertac-ı Etemm” yani kamillerin, olgunlann baştacı olarak nitelenen ve 1198/1783 yılında vefat etmiş olan Hacı Ali Efendiye aittir. Şahide kavuğundan ilmiye sınıfına mensup olduğu anlaşılan Hacı Ali Efendi. 1161/1748 yılında camii tamir ettiren zattır.
Musa Fakih, as his title suggests, is a fiqh scholar and a scholar of the Candaroğlus period. In the zawiyah located on the site of the Musa Fakih mosque, where his tomb is located; It is understood from the abundance of lands dedicated to his name that he was a Tekke Sheikh and had a great reputation.
II. A benefactor named Hüseyin Bey donated a land in the Tavşanlı Village of Araba District to Muslihiddin Musa Fakih, who is mentioned as İftiharul fukaha (the elite of Fiqh scholars) in the Bayezid Period Foundation Tahrir Book, and Candaroğlu İsmail Bey renewed the foundation.
The tomb of Musa Fakih is in the Musa Fakih Mosque burial ground on Gümüşlüce Street. It is understood from the signs that there are 12-13 graves in the burial ground, which is surrounded by the Ihata wall. From the city map of that time, where there was an architectural tomb here at the beginning of the 1900s; It is understood from some ruins that there are sarcophagi with relief motifs.
It is known that the tomb, which is located in the corner on the qibla side and only the turban of the chief witness remains, belongs to Musa Fakih, the founder of the mosque. The only tomb in good condition belongs to Hacı Ali Efendi, who is described as the "Sertac-ı Etemm", that is, the head of the perfect and mature people and died in 1198/1783. Hacı Ali Efendi, who is understood to belong to the ilmiye class from the witness's turban. He is the person who had the mosque repaired in 1161/1748.
|
E
|
Ebubekir Şimşek on Google
★ ★ ★ ★ ★ Beylikler dönemi, Candaroğlu Beyliği zamanında inşa edilmiş, pek çok restorasyonlar görmüş, özgünlüğünü yitirmiş olsa da kütle izi ve dokusu korunmuş bir eserdir. İnsanda merak uyandıran davetkar bir yanı olduğu için küçük haziresinde uzunca süre vakit geçirilebilir.
It is a work that was built during the period of the Principalities, during the Candaroğlu Principality, has undergone many restorations and has lost its originality, but its mass trace and texture have been preserved. Since it has an inviting side that arouses curiosity, you can spend a long time in its small graveyard.
|
M
|
Murat Ozkan on Google
★ ★ ★ ★ ★ Tm
|
S
|
SELİN BAHAR on Google
★ ★ ★ ★ ★ SKY....
|
Write some of your reviews for the company Musa Fakih Mosque
Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information
Recommend a place for you