Kültür Mitanni Mer.

4.3/5 based on 8 reviews

Contact Kültür Mitanni Mer.

Address :

Lozan Cd., 47300 Nusaybin/Mardin, Turkey

Categories :
City : Nusaybin/Mardin

Lozan Cd., 47300 Nusaybin/Mardin, Turkey
m
mehmetsirin aktas on Google

Festival olunca bir başk oluyor
When it's a festival, it's something else
Y
Yavuz Selim Çelik on Google

Mısır artık iyice zayıflamıştı. M.Ö. 1710 yılında, Asya’dan gelen göçebe bir kabileler topluluğu, Mısır’ın kuzeyini işgal etti. Bu dönemde, Orta Asya’nın batısında Karasuk kültürüne, yani arabalı kültüre yeni geçiliyordu. Kuvvetli bir olasılıkla, arabalı kültüre ilk geçen göçebeler, arabaları ile ve özellikle de atlı savaş arabaları ile Orta Asya’dan kopup geldiler. Bu fatihlere Hiksoslar deniyor. Hiksoslar aşağı Mısır’da Avaris’i başkent yaptılar. Mısır’ı ağır vergilere bağladılar ve köylüleri de köleler haline getirdiler. Tapınakları yağmaladılar, yakıp yıktılar. Ancak soylulara karşı hoşgörülü davrandılar. Mısır’da Hiksos hâkimiyeti 100 yıldan fazla sürdü. Hiksoslar Mısır’ı ele geçirirken, Nübya’da gelişmiş bir kent yaşamı vardı. Toplum işçiler, çiftçiler, din adamları, askerler, bürokratlar ve asiller olarak sınıflara bölünmüştü. Nübya medeniyeti, döneminde, teknik ve kültürel olarak, çağdaşlarından daha düşük bir seviyede değildi. Anadolu’da ise Hitit dönemi başlamak üzereydi. Anadolu’nun Hitit dönemi, M.Ö. 1700 yılı ile 1200 yıllarına tekabül eder. Bu 500 yıllık dönemde Anadolu demek Hitit devleti demektir. Asur ticaret kolonileri zamanında, Anadolu’da, M.Ö. 1750 çıvarında Kuşşara kralı, Pithana oğlu Anitta, Neşa kentini ele geçirdi. Anitta artık kendini Neşa kralı olarak adlandırmaktaydı. Öykü Anitta’nın ağzından şöyledir: " Pithana’nın oğlu Anitta, fırtına Tanrısının sevgilisi idi. Kuşşara kralı olarak Neşa’yı bir gecede aldı. Neşa kralına saldırdı, ama Neşa’nın halkına kötülük etmedi. Onları analar ve babalar yaptı (yani onlara saygı gösterdi). " Anitta, Neşa kralı olmadan önceki bir tarihte, Zalpuva (İsim Zalpuwa veya Zelpa olabilir) kentinin kralı, Neşa'yı yenerek, Neşa Tanrısı Şiu'yu alıp, kendi kentine götürmüştür. Bilindiği gibi, bu eylem, rakibi güçsüz, kendini ise daha güçlü yapabilmek için başvurulan bir eylemdir. Zalpuva, Kızıl ırmağın denize döküldüğü yerde kurulu bir kent olsa gerektir. Anitta, Neşa kralı olduktan sonra, Zelpa'ya savaş açmış, onu yenerek, Tanrı Şiu'yu geri almıştır. Daha sonra da, Hattuşaş üzerine yürümüştür. Hattuşaş’ı kuşatarak teslim alan Anitta, Hattuşaş’ı yerle bir eder ve lanetler. Neşa’yı ise, tapınaklar, hayvanat bahçesi gibi yapılar yaptırarak imar eder. Bu arada Kuzey Mezopotamya’da Mitanni devleti ortaya çıkmaktaydı. Mitanni, dışardan gelmiş bir hanedanın Hurri tabanına dayanarak kurdukları bir devlettir. Mitanni Tanrıları arasında, daha sonra göreceğimiz, İndra, Mithra ve Varuna’nın bulunmuş olması, Mitannilerin Hint – Avrupa kökenli bir topluluk olduğunu göstermektedir. İlerde, Hindistan’a ve İran’a gelen Hint – Avrupa dili konuşan topluluklarda da aynı Tanrılar vardır. Bu Tanrılar, özellikle Hindistan’da Veda dininin en büyük Tanrıları olacaklardır. Ancak burada bir problem vardır. Mitannilere, Doğu Anadolu’da, M.Ö. 1600 yıllarında rastlıyoruz. Hâlbuki Hint – Avrupa dili konuşan ve Tanrıları Mitannilerle aynı olan, toplulukların, Hindistan ve İran’a M.Ö. 1000’li yıllarda girmiş olacağını düşünmek oldukça yaygındır. Buradan, ya Mitannilerin bu toplulukların öncüsü olduğunu veya İran ve Hindistan’a, bu toplulukların 1000’li yıllardan çok daha önce, örneğin M.Ö. XVI asırda gittiklerini düşünmek gerekir. Mitanni Hurri ilişkisine geçersek, Hurriler birleşik bir dil konuşuyorlardı. Yani, dilleri Hint – Avrupa kökenli değildi. Hurriler, Mitannilerle mukayese edilmeyecek kadar kalabalıktılar. Kuvvetli bir olasılıkla, Mitanniler, kalabalık Hurri halkı üzerinde hâkimiyet kurarak, yönetimi ele geçirip, devlet kurmuşlardır. Mitanni topluluğu da, zamanla Hurriler içinde eriyerek Hurrileşmişlerdir. M.Ö. 1600 yıllarında, Orta Doğu’da bölgesel hegemonya bir süre Mitanni devletine geçti. Mitanni, Asur’a boyun eğdirdi ve onu acımasızca sömürdü. M.Ö. 1500 yılında Asur bağımsızlığını tekrar kazandı ve gelişmeye başladı. Mitanni devletinin başşehri, Haran’la Ninova arasında Habur nehrinin kaynağına yakın bir yerdeydi, ama ören yeri hala bulunamamıştır.
Egypt was now weakened. B.C. In 1710, a group of nomadic tribes from Asia invaded northern Egypt. During this period, Karasuk culture, in other words, the culture of cars, was being started in the west of Central Asia. With a strong likelihood, the first nomads to the culture of carts came from Central Asia with their carts, and especially with chariots. These conquerors are called Hikosos. Hiksos made Avaris the capital in lower Egypt. They imposed heavy taxes on Egypt and made the peasants slaves. They looted temples, destroyed them. But they were tolerant to the nobility. The rule of Hiksos in Egypt lasted more than 100 years. While Hiksos seized Egypt, there was a developed urban life in Nubia. Society was divided into classes as workers, farmers, clergy, soldiers, bureaucrats and nobles. The Nubian civilization was not technically and culturally lower than its contemporaries. Hittite period was about to begin in Anatolia. Hittite period of Anatolia, BC. With the year 1700 It corresponds to 1200 years. In this 500-year period, Anatolia means the Hittite state. During the Assyrian trade colonies, Anatolia, BC. Around 1750 Anitta, son of Pithana, king of Kushshara, seized Nesha. Anitta now called himself the king of Nesha. The story is from Anitta's mouth: "Anitta, the son of Pithana, was the lover of the storm God. He took Nesha as king of Kushshara overnight. He attacked the king of Nesha, but he did not harm Nesha's people. They were made by mothers and fathers (that is, he respected them)." Anitta, before becoming the king of Nesha, the king of Zalpuva (the name may be Zalpuwa or Zelpa), defeated Nesha and took the Nesha God, Shiu, to his city. As it is known, this action is an action that is applied to make the opponent weak and stronger. Zalpuva must be a city established where the Red River flows into the sea. After Aneshta became the king of Nesha, he waged war against Zelpa, defeating him and taking back God Shiu. He then marched on Hattuşaş. Anitta, who besieged Hattusha and surrendered, demolishes and curses Hattusha. He built Neşa by constructing buildings such as temples and zoos. In the meantime, the state of Mitanni was emerging in northern Mesopotamia. Mitanni is a state established by an external dynasty based on the Hurri base. The presence of Indra, Mithra and Varuna among the Mitanni Gods, which we will see later, shows that the Mitannis are an Indo-European community. In the future, there are the same Gods in the Indo-European speaking communities that come to India and Iran. These gods will be the greatest gods of the Veda religion, especially in India. But there is a problem here. Mitanni, Eastern Anatolia, BC. We meet in 1600. However, the Indo-European language and the gods of the same Mitanni, communities, India and Iran BC. It is quite common to think that it would have entered in the 1000s. From here, either the Mitannis were the pioneers of these communities, or Iran and India, these communities long before the 1000s, for example, BC. It is necessary to think that they went in the XVI century. If we move to Mitanni Hurri, the Hurrians spoke a unified language. So, the languages ​​were not of Indian - European origin. The Hurrians were too crowded to be compared to the Mitannis. With a strong likelihood, the Mitannis established dominance over the crowd of Hurrians, seized the administration and established a state. The Mitanni community melted in the Hurrians over time. B.C. In 1600, regional hegemony in the Middle East passed to Mitanni state for a while. Mitanni subjugated Assyria and exploited him mercilessly. B.C. In 1500, Assyria regained its independence and began to develop. The capital of the Mitanni state was between Haran and Nineveh near the source of the Habur river, but the ruins were still not found.
B
Botan on Google

yapıldığı günden beri aktif olan bir mekan. gerek mimari açıdan gerek sunduğu hizmetler açısından çok kaliteli bir yer. Nusaybinin göz bebeği sayılır...
a place that has been active since its inception. It is a very high quality place both in terms of architecture and the services it offers. Nusaybi's pupil counts ...
ö
özgür Demir on Google

Burası Nusaybin in fotoğraf çekme alanı gibi bir yer oldu. Şehir dışından gelen herkes burda fotoğraf çekiyor.
This has become a place like Nusaybin's photographic area. Everyone from out of town takes pictures here.
B
Barış Kaya on Google

Daha fazla kültürel faaliyetler yapılırsa daha aktif bir yer olacaktır.
If more cultural activities are done, it will be a more active place.
M
Muhammed DÜZ on Google

Güzel kürt kültürünü anlatan bir mekan ayrıca içinde kütüphane de bulunmaktadir
There is a place that tells about the beautiful Kurdish culture and there is also a library inside.
Y
Yasemin Bülbül on Google

Binanın mimarisini oldukça beğendim, özellikle dış duvarlarda işlenen Zerdüşt motifleri bu bölgenin kültürünü yansıtması açısından çok iyi düşünülmüş. Bölgeye kültürel etkinlikler sunma açısından da önemli bir mekan...
I like the architecture of the building, especially the zerudate motifs processed on the exterior walls are very well thought out in terms of reflecting the culture of this region. It is also an important place in terms of providing cultural events to the region ...
L
Lau A. Verde on Google

Dear reader, Last year, I had the opportunity to visit this part of the world and was an extraordinary experience. I fall in love with the architecture of this place. For the people of this city it is a place of learning, recreation and respect. Look the awesome details.

Write some of your reviews for the company Kültür Mitanni Mer.

Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information

Rating *
Your review *

(Minimum 30 characters)

Your name *