Apollon Tapınağı

4.6/5 based on 7 reviews

Contact Apollon Tapınağı

Address :

20700 Çal/Denizli, Turkey

Categories :
City : Çal/Denizli

20700 Çal/Denizli, Turkey
Y
Yılmaz Günyar on Google

N
Nihal Ç on Google

A
Ali Aybay on Google

Manzara super
Great view
O
Osman Ünlü on Google

Düzenlemek lazım.
Need to edit.
M
Muhammed Yüzbasioglu on Google

Apollon Lairbenos Tapınağı - Denizli Asartepe olarak isimlendirilen küçük bir tepenin üzerine konumlanmış olan Apollon Lairenos Tapınağı, Menderes Vadisi’ne hakim konumdaki konik formlu tepenin üzerinde kurulmuştur. İlk bakışta Batı Anadolu’ da bir çok bölgede karşımıza çıkan yerel kült merkezlerinden birisi izlenimi veren bu tapınak, bir süredir özellikle din tarihi çalışan araştırmacıların dikkatini çekmektedir. Çünkü dinler tarihi açısından büyük önem taşıyan ve Anadolu’nun başka hiçbir bölgesinde karşımıza çıkmayan yazıt türlerinden birisine, yani katagraphe adı verilen ve bazı insanların ya da mülkleri “tanrıya tahsis etme” anlamını taşıyan yazıtlara tek başına ev sahipliği yapmaktadır. Ayrıca, bu mütevazi tapınak sadece Batı Anadolu’da görülen ve daha sonraları Hıristiyanlar tarafından da benimsenmiş olan itiraf (Kefaret) geleneğini kanıtlayan yazıtların ele geçtiği iki bölgeden birisi olma özelliğine de sahiptir. Bir Anadolu Tanrısı olan Apollon Lairbenos’a adanmış olan bu kutsal alan, Menderes Nehri’ nin güney kıyısında, Hierapolis’e 35 Kilometre mesafede bugün Çal Ovası olarak adlandırılan bölgede 1887 yılının Mayıs ayında araştırmacılar W.M.Ramsay, D.G. Hogarth ve H.A. Brown tarafından tespit edilmiştir. Bölgedeki diğer kült alanları göz önüne alınırsa Apollon Lairbenos Kutsal Alanı erken dönemlerde olasılıkla Tanrıça Kybele’ye adanmış kült merkezinin üzerine, İS II yüzyılda İmparator Hadrianus Dönemi ( İS 117-138 ) ve hemen sonrasında inşa edilmiş olmalıdır. Kutsal alanın en batısında Menderes Vadisi’ ne hakim bir noktaya tanrının tapınağı yerleştirilmiştir. Kuzeybatı-güneydoğu yönünde konumlandırılan tapınak, anakayayı kullanan yüksek bir podyum üzerinde, tetrastylos (ön cephesinde dört sütun bulunan) plan tipinde ve korinth düzenindedir. Bu Kutsal Alan’ın adanmış olduğu Tanrı, tasvirlerinde genellikle bir elinde buğday başağı, meşe dalı ya da patera (sunu kasesi), diğer elinde ise çifte balta (labrys) taşır vaziyette betimlenen bazen de omzunda etrafına bir yılanın sarıldığı çifte balta taşıyan süvari biçiminde karşımıza çıkan Apollon Lairbenos’dur. Kutsal Alan ve civarındaki köylerde tespit edilmiş olan yazıtlarda 14 farklı formda karşımıza çıkan tanrının adı, Hierapolis sikkeleri üzerinde “Lairbenos” şeklinde görülmektedir. Hierapolis sikkeleri göz önüne alınırsa “Lairbenos” tanrının isminin resmi formu belki de aslına en yakın olarak kabul edilebilir. Tanrının adının Grekçe’de bu kadar çok sayıdaki farklı formlarda görülmesi, bu ismin yerel olduğunu ve içindeki bir sesli harfin Grek alfabesinde tam olarak karşılanmadığını göstermektedir. Roma İmparatorluk Devri’nde Anadolu’nun özellikle de Phrygia Bölgesi’nin dinsel atmosferine baktığımız zaman, Yunan tanrılarına ve Roma’nın resmi dinlerine olan saygının devam ettiğini, fakat aynı zamanda çok sayıda yerel tanrı ve tanrıçanın da ortaya çıkmış olduğunu, sıklıkla da Yunan kökenli tanrı ve tanrıçaların yerel sıfatlarla nitelendirdiklerini ya da bir yer adı ile birlikte anılarak tapım gördüklerini böylece de bu dinlerin Anadolulaştırılmış olduklarını görmekteyiz. Özellikle İS II. ve III. yüzyıllarda Anadolu’nun kırsal kesiminde yaşayan ve Grekçe konuşan dindar halkın geleneksel Yunan inançlarından uzaklaştıkları dikkati çekmektedir. Apollon Lairbenos kutsal alanında, her dönem ve her bölgede gördüğümüz ve birlikteliği son derece doğal olan annesi Leto ve ikiz kardeşi Artemis ile birlikte saygı görmektedir. Özellikle Leto’ya duyulan inanç ve bağlılığı tapınak civarında ele geçen bir adak yazıtında Leto’nun Lairbenos’dan bağımsız bir şekilde “imkansızı mümkün kılan tanrıça” şeklinde nitelendirilmesi kanıtlamaktadır. Kaynak: İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü
Temple of Apollo Lairbenos - Denizli The Temple of Apollo Lairenos, located on a small hill called Asartepe, was built on the conical hill overlooking the Menderes Valley. At first glance, this temple, which gives the impression of one of the local cult centers in many regions in Western Anatolia, has attracted the attention of researchers who have been studying religious history for a while. This is because it houses one of the types of inscriptions that are of great importance in terms of the history of religions, which are not encountered in any other region of Anatolia, namely the katagraphe, which means "allocating certain people or properties to God". In addition, this modest temple has the distinction of being one of the two regions where inscriptions proving the tradition of confession (Atonement), which were seen only in Western Anatolia and later adopted by Christians, were found. This sanctuary, dedicated to Apollo Lairbenos, an Anatolian God, was located on the southern shore of the Menderes River, 35 kilometers from Hierapolis, in the area called Çal Plain today, in May 1887 by researchers W.M. Hogarth and H.A. Brown. Considering the other cult areas in the region, the Sacred Space of Apollo Lairbenos must have been built on the cult center dedicated to the Goddess Kybele in the early period, in the II century AD, the Emperor Hadrianus Period (AD 117-138) and just after. The temple of the god was placed at a point dominating the Menderes Valley in the far west of the sanctuary. Located in the northwest-southeast direction, the temple is on a high podium using the bedrock, in tetrastyle (with four columns on the front facade) and in Corinthian order. The God to whom this Sanctuary is dedicated, we see in his depictions, usually in the form of a cavalry carrying an ear of wheat, oak branch or patera (offering bowl) in one hand and double ax (labrys) in the other, sometimes carrying a double ax with a snake wrapped around his shoulder. Apollon Lairbenos. The name of the god, which appears in 14 different forms in the inscriptions found in the Sacred Area and the surrounding villages, is seen as "Lairbenos" on Hierapolis coins. Considering the coins of Hierapolis, the official form of the name of the god "Lairbenos" may be considered as the closest to the original. The fact that the name of God is seen in so many different forms in Greek shows that this name is local and that a vowel in it is not exactly the Greek alphabet. When we look at the religious atmosphere of Anatolia, especially Phrygia, in the Roman Imperial Period, we see that the respect for Greek gods and Roman official religions continued, but also that many local gods and goddesses emerged, often of Greek origin. We see that gods and goddesses were described with local attributes or worshiped by being associated with a place name, so that these religions were Anatolian. Especially İS II. and III. It is noteworthy that the religious people living in the rural areas of Anatolia and speaking Greek in the centuries moved away from traditional Greek beliefs. In the sanctuary of Apollo Lairbenos, he is respected with his mother Leto and his twin brother Artemis, who we see in every period and every region and whose association is extremely natural. Especially the belief and devotion to Leto proves that Leto is described as "the goddess that makes the impossible possible" independently of Lairbenos in a votive inscription found around the temple. Source: Provincial Directorate of Culture and Tourism
U
Umut Ferhat Gökbınar on Google

Resmi adı "Apollon Lairbenos Tapınağı" olarak geçmekte.Kazı ve restorasyon işlemleri hiç yapılmamış.Fotoğraflardan da görüleceği üzere temel kaide ve birkaç dikkat çeken unsur sağlam kalmış.Toplam da yarım saatiniz almaz.Lakin benim asil dikkatimi çeken şey,bu kadar iç ve sapa bir yerde yapının bulunması.Yakınlarında başka tarihi bir yerleşimin olmaması buranın sadece kutsal ,törensel bir alan olduğunu düşündürmekte. Bahadınlar köyünün hemen çıkışından 4-5 km stabilize yol ile gidilmekte.Yol kimi yerlerde dar ve engebeli.Binek araçla gidilirken dikkat edilmesi gerekir.
Its official name is called "Temple of Apollo Lairbenos." Excavation and restoration has never been done. As can be seen from the photos, the basic base and a few remarkable elements have remained intact. The presence of a structure on the ground.The absence of any other historical settlements nearby suggests that this place is only a sacred, ceremonial area. A 4-5 km stabilized road can be reached from the exit of Bahadınlar village. The road is narrow and hilly in some places.
S
SADIK BAYDERE on Google

Dedicated to Apollon Lairbenos, the son of Zeus and the god of prophecy and fine arts, this interesting worshipping temple is believed to serve to local people living in Roman cities of Hierapolis, Laodikeia, Motella, Dionysopolis and Tripolis among others in the region covering Upper Meandros Basin and Lycos Valley. From the inscriptions, we understand that it is built in 2nd century AD during the reign of Hadrianus on an existing worshipping point for the Anatolian Mother Goddess Cybele. Overlooking to the valley of Meandros River on the edge of a windy hill, the temple is accepted to be a confession and penance payment location for citizens living in the region where their confessions and penances such as freeing their slaves etc are inscribed on stones by the stone carvers in place. About 4 to 5 km to the nearest village of Bahadinlar, a "must see" place if you are around Cal area in Denizli...

Write some of your reviews for the company Apollon Tapınağı

Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information

Rating *
Your review *

(Minimum 30 characters)

Your name *